Çorum Ermeni Kilisesi

Çorum Aziz Gevorg Kilisesi. 

Çepni Mahallesi Dr.Pertev Bey sokak ile Sandıkçılar sokak'ın köşesinde. Kiliseyi Kiropi (Kiryopi) ailesi yaptırmış.1880'de yaptırılmış. 24 pafta, 313 ada, 1 parselde bulunan ve "depo" kullanımlı kilise binası 1983 yılında tescil edilmiş.  


ÇORUM SURP GEVORK KİLİSESİ

Ermeni Nüfusun 

Pazar, Kubbeli, Sancaktar, Hacı Yusuf, Şeyh Eyüp, Atcı Ali Evveli, Acel-i Ula, Atcı Ali Ula, Sofular, Çakır, Umid Halife, Çakıryan, Gülabibey ve Emin Halife mahallelerinde ikamet ettiyse de en çok Çömlekçi mahallesine yerleşti ve kaza sakinleri bu mahalleyi Ermeni mahallesi olarak tanımladı.

Yine aynı şer'iye sicil kayıtlarına göre Ermeniler; demirci, kalaycı, bakırcı, terzi, attar, kazzaz (ipek böceği yetiştiren ve ipek satan), kasap, marangoz, eczacı, dava vekili ve en çok da tüccar olarak çalışmaktaydı.

Çorum Ermeni cemaati, Yozgat murahhaslığı vasıtasıyla Sis (Kozan/Adana) Katogikosluğuna bağlıydı. Ayrıca Çorum Ermenileri içinde Katolik ve Protestan olanlar da bulunmaktaydı. Çorum'da, 1893 yılında, yani kilisenin yapılışından yaklaşık 21 yıl sonra 497 Ermeni (yaklaşık 100 hane) yaşadığına göre, bu tarihlerde bir kilise, cemaat için yeterli olabilirdi.

1904 yılında bu binanın içinden çekilen ve büyük olasılıkla cemaat yönetiminden kişileri resmeden fotoğraf .

Kilisenin yapımı süreci:

Belgelerden yola çıkarak: 1858 yılı ağustos ayından önce Çorum'lu Ermeniler ya doğrudan ya da Sis Katagikosluğu aracılığı ile bir kilise yapılması için, İstanbul'dan izin istediler. İzin 20 Ağustos 1858'de verildi ve yer olarak da bugün üzerinde Ulu Mezarlığın bulunduğu Hıdırlık mevkii denilen yere çok yakın, Çömlekçi mahallesinde bir arazi gösterildi. İnşaat çalışmaları daha başlamadan müslüman halk, bugün üzerinde Hıdırlık Camii bulunan arazinin üzerinde Suheyb-i Rumi’ye ait bir türbenin yer aldığını ve ayrıca yine bu arazinin Suheyb-i Rumi Vakfına ait olduğunu söyleyerek itiraz etti.

Bu itiraz üzerine, 3 yıl süren araştırmalar sonucunda 1861 yılında, söz konusu arazinin Suheyb-i Rumi vakfına ait olduğu anlaşıldı ve kilise yapmak için daha önce alınan izne istinaden başka bir arazi bulunması ve oraya yapılması istendi. Bir arşiv kaydına göre Çorum’un Çömlekçi mahallesinde sakin bulunan Ermenilerin icra-yı ayin etmek için bir kilise inşasına başladıkları ancak Müslüman toplumun burasının vakıf dâhilinde olduğu, etrafında Ehl-i İslam’a ait mezarlık, ziyaretgâh, camii ve nihayet kışla-yı hümayun bulunduğu gerekçesiyle buna karşı çıktıkları görülmektedir. Yine kayıtta geçen “millet-i merkuma Çorum’da yerli hükmünde olmayup” ifadesinden Ermenilerin Çorum’a henüz yakın tarihlerde gelmeye başladıkları anlaşılmaktadır. Hadisenin basit olmadığı, Veli Ağa adlı bir şahsın etrafına topladığı Müslüman ahali ile birlikte harekete geçmeleri, Papaz Simyon Efendi ve mevcudata karşı gerginlik çıkarmalarından anlaşılmaktadır.

Bu gelişmeler üzerine kamu otoritesi hadiseye el koyarak kilise inşaatının başlatıldığı arsanın statüsünün mülk, vakıf veya miri olup olmadığının araştırılmasını istemiştir. Yapılan tahkikat sonucunda kilise yapılacak arsanın sahabe-yi kiramdan Suheybi Rumi hazretlerinin vakf-ı şerifleri dâhilinde olduğu, ayrıca burasının etrafında Müslüman haneleri ve arsaları bulunduğu kaydedilerek söz konusu yere kilisenin yapılamayacağı belirtilmiştir.”

Ancak cemaat, belirlenen ölçülere göre bir kilise yapabilmeye olanak verecek araziyi, 17 yıl boyunca bulamadı. Bu süreyi biz, 24 Ocak 1878 tarihli şer'iyye sicili kaydından anlıyoruz. Bu kayıtta "..padişah fermanıyla izin verilen kilisenin henüz yapılmadığını göstermekte...” denilmekte iken, kilise giriş kitabesi yapım tarihini 1872 olarak bildirmektedir. Bu 6 yıllık fark nasıl açıklanabilirdi? 

Ama şu kesindir ki, 1892 yılına gelindiğinde bina yapılmıştı ve biz bunu Vital Cuinet La Turquie d’Asie adlı eserden ve 1895 Ankara vilayet salnamesinden de Çorum’da bir Ermeni kilisesinin bulunduğunu öğreniyoruz . 

19. yüzyılın ortalarından itibaren özellikle Kayseri Talas ve Germir taraflarından geldikleri anlaşılan Ermenilerin ve sayıları daha az olmak kaydıyla muhtelif yerlerden gelen Rum, Katolik ve Protestanların buraya yerleşmesi dolayısıyla gayrimüslimlerin sosyal çevreyle olan münasebetlerine dair çok önemli örneklikler sunması etkili olmuştur. Bu dönemde Çorum’un gelişmesinde ve göçlere muhatap olmasında Sanayi İnkılabı’yla birlikte gıda ve zahire ihtiyacı artan Avrupa’nın emtia talebinin iç bölgelerden Samsun limanına taşınmasında burasının ticari bir koridor olması başat rol oynamıştır.

Nitekim bugün Çepni Mah. Dr. Pertev Bey Sk. No: 17 adresinde bulunan daha sonra çeşitli amaçlarla da kullanıldığı anlaşılan ancak özellikle yaşı ilerlemiş olan ahali arasında aslı kilise olarak bilinen bina söz konusu kilise olmalıdır.

Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi / Journal of Divinity Faculty of Hitit University ISSN 2651-3978 | e-ISSN 2636-8110 (Aralık/ December 2020) 19/2 OSMANLI İMPARATORLUĞU’NDA ÇORUM ŞER‘İYYE SİCİLLERİNE GÖRE GAYRİ MÜSLİMLERİN SOSYAL ÇEVREYLE İLİŞKİLERİ (1839-1909) Zekeriya Işık